Muziekforum.com
collapse

Advies gevraagd !!

easily_eve

Advies gevraagd !!
« on: Sunday 08 August 2004 16:12:20 »
Hi all  :)

Ooit weleens gehad dat je iets ZO graag wil, maar je geen kansen krijgt het te bereiken ? Zo`n irritant gevoel dat de hele dag door jeukt aan je, en je kan niks doen ? Nou dat gevoel heb ik nu dus al te lang, vandaar dat ik hier maar even om advies kom vragen.
Ik schrijf al een tijdje mn eigen liedjes enz.  en ik wil er nu wel een keer wat mee gaan doen. But, no matter what i do , i can`t seem to find a band. Ik heb denk ik niet te goede contacten ofzo, maar ik kan gewoon niemand vinden waar ik dusdanig mee 'klik' dat ik diegene mn muziek toe vertrouw. Ik ben niet zelfverzekerd genoeg om naar iemand toe te stappen en te zeggen, hej, luister hier eens naar.
Nou is mijn vraag aan jullie, hoe kom ik over dit soort 'plankenkoorts'- achtigiets heen ? Ik heb inmiddels 3 schoenendozen vol schriftjes met liedjes, maar elke keer als ik de kans krijg er iets van te maken klap ik hartstikke dicht. Dus, wie o wie geeft mij de gouden tip(s) ?
]
Alvast bedankt, Eev.

easily_eve

Re: Advies gevraagd !!
« Reply #1 on: Sunday 08 August 2004 16:35:27 »
Ehm, de tekst schrijf ik op en de noten etc. zitten in m`n hoofd.. ik ben niet echt handig in het opschrijven ervan. Je zou mn liedjes een beetje kunnen indelen tussen Erykah Badu, India Arie, Fiona Apple, met dat een vleugje rock erdoor. Wat ik graag zou willen is een band bestaande uit een drums, bass, gitaar ( acous.), jambe en piano en misschien saxofoon, zodat je veel verschillende sfeertjes kan laten horen. Zelf speel ik piano en een beetje gitaar, binnenkort hopelijk ook jambe.
Ik heb geen producer of iets in die richting, ik denk dat ik daar ook nog te jong enz. voor ben. Wat ik nu nodig heb is gewoon een band of in iedergeval een persoon waar ik samen mn muziek mee kan uitwerken, die me dingen kan leren  en die me zelfvertrouwen kan geven.Daar ben ik heel hard naar opzoek. M`n enige ervaring is een songtekstwedstrijd waar ik aan mee heb gedaan, t ging van school uit. Daar kreeg ik heel veel positieve reacties op en dat was ook echt geweldig om te doen. Ik heb er de eerste prijs gewonnen voor de tekst, maar heb mn muziek zelf niet ter gehoore kunnen brengen ( vanwege t bovenstaande probleem ) En de tweede prijs gewonnen in de algemene cat.

easily_eve

« Reply #2 on: Monday 09 August 2004 14:06:55 »
er heeft niemand verder iets te zeggen ?  [plz]

webrider

• muziekforum.com
  • 1037
  • Hehe...
    • www.muziekforum.com
« Reply #3 on: Monday 09 August 2004 15:03:03 »
Hm...  ???

Ooit weleens gehad dat je iets ZO graag wil, maar je geen kansen krijgt het te bereiken ?

Nog nooit last van gehad want meestal, en misschien wel helaas,  moet je zelf de kansen creeeren om iets te bereiken.
Dat is althans mijn ervaring.

Met andere woorden, als jij liedjes wil maken moet je zorgen dat je z.s.m. een instrument met tonen leert spelen om de woorden van je songs te begeleiden. Dan pas weet je of het echt wel iets is. EN... wat daar dan nog bij komt: Je kunt dan tenminste je ideeen echt  aan anderen laten horen.

Guitaar of toetsen zijn prima instrumenten daarvoor. Wat het makkelijkst en goedkoopst is. Vaak is een guitaar dan het goedkoopste alternatief tenzij je al een keyboard of piano hebt. [wink2] 

But, no matter what i do , i can`t seem to find a band.

Wat je moet doen is z.s.m. een instrument leren bespelen en dan je eigen band beginnen! ;) Niet langer wachten maar gewoon eraan beginnen want als je op anderen moet gaan zitten wachten...oelalalal ala!!!! Dan kan je misschien nog lang wachten want niemand is zo lui in dat opzicht als muzikanten... Die willen niet allemaal zoeken, die willen liever in een 'kant-en-klaar" project stappen', waar alles al min of meer geregeld is, daar gaan de meesten dan wel flink zitten zaniken om een vinger in de creattieve pap te krijgen maar daar kan jij ze dan als 'bandleader' direkt uit de droom helpen.  ;D  Niets is zo slecht als democratie in een bende (Wannabe) muzikanten. Geloof me  :(

Maar als je toch al beetje guitaar en piano speelt..... pak die guitaar eens wat vaker op, leer lekker veel accoorden ( hoeft niet eens zoveel eigenlijk maar maakt het wel makkelijk soms maar soms ook niet) , leer van maten e.d. en je kunt je zelf begeleiden. Als je dan genoeg njummers hebt zoek je mensen die ook serieus met een instrument bezig zijn en dan laat je ze je liedjes horen en vraagt vervolgens of ze je willen begeleiden, ja of de nee. Als ze het wat vinden zeggen ze nee, en als ze het niets vinden zie je ze niet meer terug.

Kortom...niet wachten maar gewoon zelf ermee beginnen...zeker als je een kist vol teksten hebt liggen.

Bij de weg...schrijf je in het engels of nederlands? Indien het in het engels is zorg er dan wel voor dat het perfect 'gesproken' engels is want anders snappen ze er in engelstalige landen niets van :)

Hopelijk heb iets aan mijn betoog, mijn visie van het moment [wink2] .
Muziekforum.com

easily_eve

« Reply #4 on: Monday 09 August 2004 20:52:48 »

Ghehe, grappig dit  ::)
ik bedoelde eigenlijk met die posten hierboven dat ik dus nu redelijk in staat ben mijn eigen liedjes te laten horen aan mensen enz. maar dat ik alleen nogal dichtklap. Of er komt niks uit of het komt er slechter dan slecht uit.

Quote :
But, no matter what i do , i can`t seem to find a band.

Wat je moet doen is z.s.m. een instrument leren bespelen en dan je eigen band beginnen!
>
>
tja als het zo simpel was :)
ik speel nu dus zelf een instrument maar ik krijg maar geen bandje bij elkaar..

Maar ok, je hebt gelijk.. dan ga ik wel een beetje mezelf begeleiden ofzo.
Groetjes Eev.

ohja en de teksten zijn engels.. maar perfect engels dat zou ik ff moeten chekke haha

Iggy

« Reply #5 on: Tuesday 10 August 2004 00:00:46 »
Hier dan nog wat tips:

-laat je songs eerst eens aan familie, vrienden en bekenden horen, dan is de drempel wat lager. Als zij er niks aan vinden, zou ik eerst eens wat kritischer naar je eigen produkten kijken en luisteren. Valt het in de smaak, post dan wat muziek op forums zoals dit. Vervolgens kun je eens wat rondsturen naar lokale radiostations, daar kun je vaak vrij makkelijk een interview krijgen en je muziek gedraait krijgen. Ect. ect. steeds de lat een trapje hoger leggen. Begin er NU mee en niet MORGEN. Mensen die altijd van plan zijn morgen iets te gaan doen komen nergens.

- blijf je liever een droom koesteren (zoals dat je uitzonderlijk talentvol bent) doe dan vooral niks en blijf muziek maken voor jezelf.

Groeten en aan de slag,

Ignace.

Iggy

« Reply #6 on: Tuesday 10 August 2004 00:06:24 »
O ja, voor het zoeken van mede-muzikanten is internet erg handig. Google maar even op "muzikanten gezocht" of zo en er staan al diverse muzikanten vacature banken voor je klaar. Het is moeilijk gelijkgestemde muzikanten te vinden, maar blijf zoeken en gij zult vinden, zeker als je muziek van een behoorlijk niveau is. Als je dit niet aandurft (??), koop dan gewoon een PC en ga in je eentje aan de slag zoals Homerecording man al zei.

EvildicE

« Reply #7 on: Tuesday 10 August 2004 17:27:00 »
O ja, voor het zoeken van mede-muzikanten is internet erg handig. Google maar even op "muzikanten gezocht" of zo en er staan al diverse muzikanten vacature banken voor je klaar. Het is moeilijk gelijkgestemde muzikanten te vinden, maar blijf zoeken en gij zult vinden, zeker als je muziek van een behoorlijk niveau is. Als je dit niet aandurft (??), koop dan gewoon een PC en ga in je eentje aan de slag zoals Homerecording man al zei.

ik denk dat een one man band leuk is als bijdinges, maar als main-"band" lijkt het me wat lauwtjes. als je op zoek bent naar medemuzikanten is bij mij altijd de oplossing "hang advertenties op in openbare oefenruimtes". daar heb je altijd lui die iig een sideproject willen. of dat in jouw straatje past of dat het goed klikt, dat kan je daarna altijd uitvinden. vind het ook wel een goeie tip idd om gewoon eens ff google te raadplegen. dan vind je echt zoooo veel. sowieso, als je eenmaal een band hebt en het blijkt het toch niet helemaal te zijn, dan zit je in ieder geval in het muzikantenkringetje en is het een stuk makkelijker om andere muzikanten te ontmoeten is mijn ervaring. misschien dat je hier wat aan hebt, misschien ook niet... laat het iig ff weten :)

easily_eve

« Reply #8 on: Tuesday 10 August 2004 18:38:51 »

thx mensen hier heb ik wat aan  :)

bart

« Reply #9 on: Friday 03 August 2007 16:02:56 »
Grappig. Mocht je contacten zoeken zou ik aanraden een te gaan kijken bij een muziekschool en daar verder informeren. Via www.detelefoongids. nl vind je er wel eentje bij je in de buurt.

Verder was ik laatst bij een optreden/concert in PianoMall Nederland. Daar organiseren ze meerdere concerten (klassiek en jazz). Daar zou je ook eens kunnen vragen of ze iets weten. Ze hebben wel veel contacten. Zie www.pianomall.nl/piano/piano.php

Succes in elk geval.

sc drummer

« Reply #10 on: Monday 06 August 2007 14:11:27 »
Hallo E

Jij omschrijft eigenlijk 2 'problemen' :

- Je plankenkoorts (Angst? Of verlegenheid? Of gebrek aan zelfvertrouwen? Of...?)

- Je wilt een band (om vooral JOUW materiaal mee te spelen??)

Welke van deze 2 is het grootste probleem? Want ik zou denken dat dit 2 problemen zijn, die los van elkaar staan, hoe 'verweven' ze ook in jouw geval zijn. Volgens mij komt het nooit goed, als je niet gauw wat BALLEN gaat kweken (met alle respect! Ik bedoel het goed!)

Die verlegenheid zul je zelf wat aan moeten doen. Lukt dat niet, dan zul je moeten wachten en dat kan lang duren. Hopelijk kom je dan ooit iemand tegen waar je je bij op je gemak voelt. Zodanig, dat eruit komt wat eruit moet.

Je klinkt overtuigd van je kwaliteiten. Dat is een goede eigenschap toch mensen? Kun je eens wat opnemen? Gewoon heel simpel, zonder al teveel gedoe? Een beetje serieuze muzikant prikt wel door de geluids- / opnamekwaliteit ... en kan de essentie van een nummer wel horen. Kun je dat? Zo ja, neem 's op en deel het met ons.

Misschien krijg je wel heel veel positieve reacties dat je zelfvertrouwen groeit. En zo niet, dan zit er misschien genoeg opbouwende kritiek bij waar je wat mee kunt.

Maar je klinkt in ieder geval als iemand die in eerste instantie zelf zijn/haar stap moet leren zetten.

En denk eraan: Hoe meer advies je gaat krijgen van allemaal verschillende (ongetwijfeld goedbedoelende) mensen....hoe moeilijker het wordt!

Groet, SC

PS: Het vinden van een band is al moeilijk zat, zelfs voor iemand die weinig wensen heeft en overal vor open staat. Jij weet volgens mij precies wat je wilt, nou...daarmee wordt je 'zoekgebied' alleen maar kleiner en wordt het dus nóg moeilijker om een clubje te vinden dat:

1) hetzelfde wil spelen als jij
2) waar het sociaal mee klikt
3) indien van toepassing: in jouw "dienst" wil spelen

Hoe dan ook succes en laat nog eens wat van je horen

latinlover

• 67
  • ... ik bedoel dat ik van Latin hou...
« Reply #11 on: Saturday 11 August 2007 12:24:14 »
Volgens mij is je antwoord wat aan de late kant SC (mijn reactie ook trouwens) want "easily_eve" is geen lid meer zie ik.  ???
*Can I get a witness?*

DKN

• Ben de kwaaiste niet he!
  • 363
  • Ben ik aan een nieuwe Avatar toe of nie ?
« Reply #12 on: Monday 13 August 2007 00:11:51 »
Ach wat maakt het uit Latin... Wordt het toch nog gezellig op dit forum. ;D

* Recent Posts

Klein statief by WhoisJohnny
[Monday 14 June 2021 14:34:47]

Radar Love - Golden Earring (1973) by webrider
[Friday 05 February 2021 09:01:59]

Nino Wilson - I don't wanna miss you by ninowilson_music
[Wednesday 16 September 2020 08:38:26]

Nino Wilson - Muziek slaat je overal doorheen by ninowilson_music
[Thursday 10 September 2020 15:04:31]