Muziekforum.com
collapse

Aanslag layer (van keybord) en vertraging sound

Funghi

Aanslag layer (van keybord) en vertraging sound
« on: Sunday 08 August 2004 15:33:28 »
Beste lezers,

Na een aantal jaren geen nummers meer te hebben geschreven, ben ik via dit forum goed opweg geholpen en enthousiast aan de slag gegaan met digitaal componeren. Ben gestart met een Audiophile 2496 geluidskaart en mijn oude ensoniq eps 16 plus wordt gebruik als masterkeybord. Software: Reason 2.5 adapted, omdat deze standaard bij de geluidskaart mee geleverd is. De handleiding is overigens duidelijk en goed uit te komen.

Echter heb ik een probleem dat ik maar niet kan oplossen en daarom vraag ik om jullie advies. Het gaat om het volgende:
Wanneer ik een layer van het keybord aansla, komt het geluid 1/2 seconden te laat. Ik heb alle mogelijke instellingen en combinatie van instellingen al geprobeerd. (midi kaart, keybord, Reason) Hoe  kan ik dit probleem oplossen?
(de computer eisen voldoen ruimschoots)

Mvg. Funghi

webrider

• muziekforum.com
  • 1037
  • Hehe...
    • www.muziekforum.com
Re: Aanslag layer (van keybord) en vertraging sound
« Reply #1 on: Sunday 08 August 2004 19:23:08 »
Dat heeft te maken met latency. Als je de interface van je audiokaart controleert. 
 moet er iets bij staan over latency (m.b.t. het midi gebeuren) . Zet die waarde lager en je bent zo weer in business. Ik ga er wel vanuit dat je op je keyboard geen velocity of filters ofzo aan de slag bent gegaan. [wink2]

Ik had hetzelfde met mijn GigaSampler via de EWS88mT in combinatie met mijn Yamaha SY55 als klavier.  Die latency lager gezet en HOP!!

Check dat even, misschien dat het helpt. ;)

Bij de weg... het is bere tof te lezen dat je via dit forum gemotiveerd bent om weer een het musiceren te slaan!
Succes! [okidoki]
Muziekforum.com

Funghi

« Reply #2 on: Sunday 08 August 2004 22:00:54 »
Uit de periode dat ik nog dj was heb ik geprobeerd mixen op de computer te maken. Dat ging niet omdat de DMA buffer
het niet aan kon. (meerdere sporen hardisc recording) Als ik kijk naar de harware settings van de Audiophile geluidskaart,
zie ik een setting DMA buffer size met optie latency. Die heb ik nu op laag gezet, maar het heeft helaas niet geholpen.

Heb nog een andere keybord aangesloten, ook die had het zelfde probleem. Terwijl dat een simpel keybordje is zonder
extra instellingen. Ik denk zelf dat het aan de instellingen van de computer ligt.

Overigens bedankt voor je snelle reaktie. Zoals ik toen ook al schreef, er hangt een leuk sfeer op dit forum. Ik ben blij
dat als je een probleem hebt, dat er altijd mensen zijn die met je meedenken. Ik ben niet iemand die meteen een vraag
gaat stellen als ie er niet uitkomt. Maar met dit probleem weet ik het echt niet meer.......

Wanneer mijn basiskennis op een goed niveau is en ik een aantal nieuwe nummers heb geschreven, zal ik vaker
op dit forum te vinden zijn. Het is altijd leuk om contact te hebben met andere muziekschrijvers of muzikanten.
Ben eigenlijk wel benieuwd of jullie ook projecten samen doen? Maargoed, ik dwaal af van mijn vraag.....Die laatste
vraag moet ik volgens mij onder een ander topic stellen.

Eerst maar even aan de slag kunnen. Heb je nog meer ideeen wat het kan zijn?

:-\\

Iggy

« Reply #3 on: Monday 09 August 2004 23:45:52 »
Ja, het kan zijn dat je niet de goede driver hebt geselecteerd in Reason. Als er een directX of (nog erger) MME driver is geselecteerd in Reason verloopt de audio communicatie als stroop. Dus check even of de goede driver is geselecteerd (bv de Asio specifieke driver voor je geluidskaart). Als je verder ook hebt gezorgt dat de instellingen voor de buffers laag zijn en het loopt dan nog niet, is er echt iets raars aan de hand.

Groeten,

Ignace

Funghi

« Reply #4 on: Thursday 12 August 2004 23:10:51 »
Hoi Ignace,

Het probleem is opgelost. Ik heb de instelling veranderd naar de Delta Asio driver en ik kon mijn oren niet geloven.
Te gek zeg..........Bedank t voor je reactie.

Groetjes
Funghi

* Recent Posts

Klein statief by WhoisJohnny
[Monday 14 June 2021 14:34:47]

Radar Love - Golden Earring (1973) by webrider
[Friday 05 February 2021 09:01:59]

Nino Wilson - I don't wanna miss you by ninowilson_music
[Wednesday 16 September 2020 08:38:26]

Nino Wilson - Muziek slaat je overal doorheen by ninowilson_music
[Thursday 10 September 2020 15:04:31]

Nino Wilson - Altijd zo moe by ninowilson_music