Muziekforum.com
collapse

installeren geluidskaart...???

Loner

installeren geluidskaart...???
« on: Wednesday 05 January 2005 15:33:08 »
Hallo daar!

Ik ben een echt groentje in "homerecordingland".
Ik hoop daarom dat iemand me wil helpen.

Kheb altijd interesse gehad in een thuisstudio maar kan dit eigenlijk niet betalen.
Een tijdje geleden heb ik via via een geluidskaart ("voor beginners") gekregen.
Het is al een wat oudere kaart maar dat maakt voor mij geen probleem, aangezien ik toch alles eerst nog moet leren.

Het gaat hierbij om een "Guillemot Maxi Studio ISIS"-geluidskaart.
Ik heb de hele boel geinstalleerd maar ik bleef binnen muziekprogrammatuur foutmeldingen krijgen. Het werkte dus niet. (ik werk met win98SE)
Nou hoorde ik later dat deze kaart niet compatable zou zijn met een AMD-processor.
Is dit waar?

Ik denk er nu over om een nieuw/tweedehands station te zoeken met alleen een moederboard (zonder onboard soundcard) incl. intel-processor.
Is dit een wijze optie?

Kan iemand me -uit eigen ervaring- misschien een opgave geven van componenten (type moederboard, etc.) waarmee deze geluidskaart wel werkt?

Alle andere TIPS zijn uiteraard ook van harte welkom!!!

Alvast bedankt,

Greetz
LONER

gemmetje

Re: installeren geluidskaart...???
« Reply #1 on: Wednesday 05 January 2005 20:14:52 »
Welkom Loner !

ik heb helaas geen ervaring met je Guillemot, maar heb wel eens gehoord dat het lang geen verkeerd kaartje is. ik kan je dus ook niet vertellen of deze kaart niet samenwerkt met een AMD, maar het lijkt me ergens sterk dat dat het geval zou zijn.

Mocht je besluiten om een andere pc aan te schaffen, maak je dan aub niet druk over het al dan niet aanwezig zijn van onboard sound op het mobo. Dit is nl makkelijk uit te schakelen in het BIOS, waarna je er echt geen last meer van hebt. Een Intel-processor is nooit een verkeerde keuze, maar zeker niet per definitie beter als een AMD. De stelling dat een Intel stabieler draait als een AMD is een fabeltje uit de grijze oudheid. Het enige waar je op moet letten is de combinatie AMD en VIA-chipset, maar ook dit speelt geen rol meer bij een nieuwe pc, aangezien de moeilijkheden met deze combinatie ook jaren geleden al opgelost zijn. Mocht je dus een 2e-hands pc willen kopen, ben dan voorzichtig met de combinatie AMD en VIA.

Goede mobo's: Asus, MSI
Processor: AMD of Intel (staar je aub niet blind op 64 bittigheid, HT en meer van die leuke nieuwigheden, deze worden vaak nog niet eens ten volle gebruikt door de software die je gaat draaien maar kost wel geld)

Laatste tip: Als je serieus met muziek bezig wilt zijn, gebruik je muziek-pc dan ook alleen voor muziek en ga er niet mee internetten ofzo, met alle (virale) risico's van dien. Stabiliteit is belangrijk bij het maken van opnames !

suk6

Shandor

• ehm...ehm... Uhum!
  • 144
  • De schoft!
    • Free Pussy Riot!!!!
« Reply #2 on: Wednesday 05 January 2005 21:46:29 »

Het gaat hierbij om een "Guillemot Maxi Studio ISIS"-geluidskaart.
Ik heb de hele boel geinstalleerd maar ik bleef binnen muziekprogrammatuur foutmeldingen krijgen. Het werkte dus niet. (ik werk met win98SE)
Nou hoorde ik later dat deze kaart niet compatable zou zijn met een AMD-processor.
Is dit waar?

Hoi Loner.

Allereerst welkom op dit muziekforum! Ideaal voor de homerecording man ;D

Maar Guillemot ISIS?? Ik heb daar in het verleden wel een en ander van gelezen en volgens mij is dat een prima geluidskaart, helemaal niet zo'n bescheiden kaart hoor.  heb zelf uiteindelijk toch gekozen voor een Terratec.

Maar of die niet compatible zou zijn met een AMD processor... Geen ervaring met geen van beiden maar in ieder geval moet win98se geen probleem zijn.  Kan me niet voorstellen waarom een kaart met een andere processor dan Intel niet zou kunnen werken behalve voor de snelheid maar zelfs dat doet er niet voor onder. 

Kan je er gewoon Audio mee afspelen zoals met een prog als Winamp of Windows Media Player?

En dan rijst ook de vraag: Welke  foutmeldingen krijg je?

http://www.marktnet.nl/Guillemot-Studio-Isis-Maxi-XL-Moet-Weg-173800.htm

http://www.webdevelopersjournal.com/studio/guillemot_isis_maxi_studio.html

Verder "On Board"? Zou daar niet aan beginenn tenzij je echt helemaal geen cent te makken hebt en geen andere keuze. Toch On Board? Koop dan gewoon zo'n machine bij de Aldi ofzo. Die hebben mooi Onboard Video en geluidskaart ;D
De dames van Pussy Riot eindelijk vrij... maar hoe vrij... Lees meer op: http://freepussyriot.org/

webrider

• muziekforum.com
  • 1037
  • Hehe...
    • www.muziekforum.com
« Reply #3 on: Wednesday 05 January 2005 22:12:22 »
 [director] Ja, ja, hier de enige echte Homerecording man .... :D

Ik kan me zowel bij Gemmetje als Shandor aansluiten.

Welke foutmeldingen krijg je enzo want misschien staat een en ander gewoon verkeerd ingesteld :)

Verder zou ik gewoon niet beginnen met moeilijk doen en gewoon beginnen met een kaal moederbord waar je alles in kan prikken wat je wilt zonder moelijk te doen over instellingen in de bios, zo te lezen wil je toch wel gaan hobbie-en.

Verder ben ik het volledig met Shandor en Gemm, Onboard shit hoeft niet perse een probleem te zijn maar kan wel maar als je geen keus hebt what da fuck!
En idd, maak van je PC een dedicated computer en gebruik het alleen voor muziek dan heb je het minste gedonder!

Helaas heb ook ik geen ervaring met AMD en met de ISIS maar volgens mij heb ook ik daar goede recensies over gelezen ergens. Een kennis van mij had AMD en die had voortdurend problemen met tikjes in zijn geluid,  pentium Intel aangeschaft, omgebouwd, tikjes bleven, paniek...bleek dat die 2 verschillende merken RAM modules gebruikte! 
2 dezelfde erin gezet en probleem was verholpen. ;D
Mijn neef werkte er ook mee en die had nergens last van maar die had een merkloze geluidskaart die prima opnam en deed er tegelijkertijd ook nog zware grafische toeppassingen mee, nooit problemen :0

Zou misschien wel kunnen dat AMD iets niet of wel doet waar de Isis niet mee overweg kan ofzo maar ik heb daar eigenlijk nooit iets van gehoord of gelezen.

Ik zal er eens naar uitkijken her en der.

En Welkom op dit forumpje!!!!
Muziekforum.com

webrider

• muziekforum.com
  • 1037
  • Hehe...
    • www.muziekforum.com
« Reply #4 on: Tuesday 18 January 2005 22:44:31 »
Hm.. dit item was me weer eens helemaal ontgaan en heb er ook niet naar gekeken emt de AMD gebeuren.

Maar was je er al uit Loner? Of zulen we de andere leden vriendelijk oproepen te reageren?
Muziekforum.com

* Recent Posts

Klein statief by WhoisJohnny
[Monday 14 June 2021 14:34:47]

Radar Love - Golden Earring (1973) by webrider
[Friday 05 February 2021 09:01:59]

Nino Wilson - I don't wanna miss you by ninowilson_music
[Wednesday 16 September 2020 08:38:26]

Nino Wilson - Muziek slaat je overal doorheen by ninowilson_music
[Thursday 10 September 2020 15:04:31]

Nino Wilson - Altijd zo moe by ninowilson_music
[Saturday 05 September 2020 14:32:16]