Muziekforum.com
collapse collapse

tunen van instrumenten deel 2

Iggy

tunen van instrumenten deel 2
« Gepost op: dinsdag 21 december 2004 23:01:05 »
Ik had nu toch gehoopt dat na het posten van mijn vorige thread dit probleem de wereld uit zou zijn..

Vorige week weer voor de zoveelste keer meegemaakt dat een opnamesessie in de grond wordt geboord door een gitaar die elke 2 minuten weer vals klinkt. Mensen, let bij het uitzoeken van een (bas)gitaar ook eens op de stemmechanieken en hoe de gitaar is afgesteld!!!! Weet ik, niet cool, maar deze ellende kost steeds duurbetaalde studiotijd!  :\'( 

Nou ja, 't is jullie geld.. mag je ook weten hoe je het over de balk gooit..

webrider

• muziekforum.com
  • 1039
  • Hehe...
    • www.muziekforum.com
Re: tunen van instrumenten deel 2
« Reactie #1 Gepost op: zondag 26 december 2004 10:20:54 »
Zo is het!!! Goed gesproken. Ik had het laatst ook bij een studio sessie in E-sound studios. Diverse stukken ingespeeld, niets aan het handje, beetje ritme guitaar enzo.

Moet ik ineens een intro inspelen van een nummer die daarn oswitch naar trashmetal achtige shit (een accoestisch klinkende tokkel, jawel) is een van mijn snaren lichtelijk ontstemd, op die goeie apparatuur hoor je dat meteen 2 x zo erg, en dat terwijl niemand anders meespeelde. Gelukkig heeft die geluidsman me erop gewezen, vriendelijk verozht of ik mijn guitar beetje wilde stemmen. HOP! Guitaartje weer gestemd en iedereen was weer gelukig. In 1 take die track erop geknald. ;D  Die opmerking van de geluidsman was bij mij zeer welkom want ik hoorde wel iets maar wist niet wat er niet klopte. Dat allemaal van toch iets van zenuwen en spanning.

Maar nu de tip:
Als je een nieuwe guitaar gaat uitzoeken niet te moeilijk doen: gewoon de eeerste beste guitaar die je pakt, het liefst met oude snaren, als die ontstemd is gauw weer terug zetten en nooit meer naar kijken. Waaarom? Eeen beetje een guitaar (hoeft niet eens echt duur te zijn) ontstemd niet heel de tijd, zelfs niet met oude snaren, dan kolinkt die namelijk aleen niet mooi maar niet vals. Bovendien, als die al ontstemd dan wel alle snaren gelijkmatig!

Zo niet, hb je met een wokkel te maken. Helaas. Dit heb ik eigenlijk uit eigen ervaring. Dus pak je een guitaar die helemaal vals is dan is het waarschijnlijk een probleem geval.  Je zou dan natuulijk kunnen denken dat misschien iemand voor jou die niet kon stemmen die guitaar helemal vals heeft gestemd maar dat risico zou ik niet nemen.

Wil je dan toch aan het stemmen slaan om te checken of dat laatste ook zo is let dan op het volgende: als die guitaar zich niet direkt fatsoenlijk laat stemmen, dat je het niet goed kan horen ofzo,  dat zit het ook niet goed. Dan kan die winkelier wel zeggen dat een en ander afgesteld moet worden maar dat hadden ze maar eerder moeten bedenken. Bovendien? Hoe vaak/lang is die winkelier van plan om die guitaar bij te slepen?

Heb met het laatste wel goede ervaring bij Verspuy in R'dam waar ik op zich niet helemaal kapot van ben.
Muziekforum.com

* Recent Posts

welk muziekinstrument is dit? door constantine84
[zaterdag 12 oktober 2019 19:30:18]

Martijnóvic - Oh zo fijn door Martijnovic
[donderdag 12 september 2019 10:25:49]

New Release Out Now!! door Martijnovic
[donderdag 12 september 2019 10:22:34]

panfluit door terhoeve
[woensdag 06 maart 2019 17:39:49]

Demo's & Releases

Martijnóvic - Oh zo fijn door Martijnovic